Úbytek tělesné hmotnosti, bolest v podpaží

06.07.2021

Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, před měsícem jsem měl něco kolem 68-69 kg, dnes mam pouze 64-65. Nevím tedy proč jsem zhubl tolik kilo.
2. Byl jsem na očkování (pátek 2.7.) a od té doby mě bolí levé podpaží, myslíte, že je to třeba cvičením, nebo očkováním.
Moc Vám děkuji.
Pěkný den

Mára, 16,75 let

Milý Máro,

1) K úbytku tělesné hmotnosti dochází z různých důvodů. Vyloučíme-li akutní onemocnění nebo změnu stravovacích návyků či režimu dne, zbývají například hormonální změny, kdy prudké výkyvy hladiny pohlavních hormonů v krvi mohou vést k nárůstu (v případě poklesu hladiny hormonů) či úbytku (naopak při nárůstu hladiny pohlavních hormonů) tělesné hmotnosti. Pokles hmotnosti v průměru o 1 kg týdně (čemuž by odpovídal pokles o 4 kg za měsíc, který vyplývá z údajů v tvém dotazu), není nijak abnormálně prudký. Za prudký pokles hmotnosti lze u chlapce tvého věku považovat její snížení o 3 kg týdně nebo více.

2) Bolest v podpaží může mít různé důvody, počínaje nadměrnou a jednostrannou zátěží a konče zvětšením mízních uzlin v důsledku probíhajícího onemocnění. Očkování vede k obdobné aktivaci imunitního systému, jakou vyvolává onemocnění, zásadní rozdíl však spočívá v tom, že při očkování se nevyužívá přímo látka, která vyvolává onemocnění (tj. původce onemocnění neboli infekční agens), ale pouze látka, která je původci onemocnění podobná (tj. vakcína neboli imunizační agens).
Ke zmírnění stavu by měl přispět klidový režim a dostatečný příjem tekutin. Pokud by se bolesti stupňovaly, případně pokud by docházelo k výraznému zvětšování podpažních mízních uzlin, doporučoval bych navštívit lékaře.